Skip to main content

Kungsleden 2013

Den klassiska Kungsleden börjar i Hemavan och slutar i Abisko eller tvärtom. Jag och min vän Niklas hade ledigt från jobbet och ville gå denna klassiska led och avsluta den med evenemanget Fjällräven Classic med målgång i Abisko i mitten av augusti. På grund av eventet Fjällräven Classic gick vi från Singi till Nikkaluokta och gjorde starten och vandrade sedan tillbaka till Singi via Kebnekaises topp och Durling’s led. Vi stod på toppen av Kebnekaise runt 03:00. Fin soluppgång, trötta ben! Längs Kungsleden finns ett antal sjöar som du måste ro över men på en handfull av dem kan du också betala någon för att köra över dig med båt. Vi gick leden på 17 dagar (550km).

Vandringen på Kungsleden 2013 med Niklas var riktigt rolig. Vi gjorde massor av distans men vi hade aldrig bråttom. Vi pratade mycket, men det kändes inte heller konstigt om vi var tysta en längre tid. En perfekt vandringskompis!

Anteckningar från dagboken

“National Geographic skrev “Även om det är möjligt att vandra i båda riktningarna, är det bäst att göra resan från norr till söder – det gör att solen värmer ditt ansikte, ingen liten hänsyn i Arktis.” Jag skulle säga tvärtom! Du bör gå från söder till norr – de flesta andra människor går tvärtom och på detta sätt ror du förmodligen bara båtarna åt ett håll istället för tre turer fram och tillbaka. Om du behöver solenergi kan du enkelt fästa din panel på ryggsäcken och ladda den hela dagen. Samt om du vill ha sol i nyllet kan du bara vända på dig en stund och njuta av lanskapet du precis gick igenom. ”

“Vi märkte att vår båt läckte när vi rodde över en sjö, ganska spännande. Niklas rodde och jag öste.”

”För ett par dagar sedan hade vi renar runt våra tält när vi vaknade. Vi låg kvar länge i våra sovsäckar och lyssnade på dem medan vi åt frukost.”

“Myggorna åt oss levande så när vi hittade en liten stuga bestämde vi oss snabbt för att stanna där över natten. Efter vad som kändes som timmar av letade efter myggorna i stugan bestämde jag mig för att slå upp mitt innertält inne i den lilla stugan. Niklas följde mina framsteg ett tag och sa något i stil med lycka till med det.”

”Idag gick vi genom en liten by med en butik. Butiken var stängd! Vi pratade med en boende i närheten och han erbjöd oss ​​att köpa en påse chips för 20kr och dessutom fick vi även en dusch också. När vi gick sa han åt oss att gömma chipspåsen om vår väg korsades med att hans barn som snart skulle komma hem. Vi frågar varför och han svarade helt enkelt att de blir utan chips då vi köpt barnens och att det var fredag. Vi ökade snabbt farten och gick ut ur byn som om vi var jagade.”

”Niklas väckte mig klockan 4 imorse. Han har detta mycket lätta tält som är lätt att bära och inte tar någon som helst plats MEN inga sömmar är tejpade eller penslade med silikon. Om du frågar mig är det en dålig grej! Även om vi har olika tält och jag sov perfekt denna fruktansvärt regniga morgon bestämde vi oss för att använda dagen och efter 5 minuter var vi ute på leden. Ingen frukost och allt nedtryckt i en hast. Vi fann en liten stuga och bestämde oss för att samla lite ved. Vi använde renhornen på väggen för att torka upp allt och till slut satt vi nakna och spelade kort i timmar och drack whisky.”