Skip to main content

Skidtur i Jämtland 2015

Jag och en kompis från Malung’s folkhögskola ville ha en trevlig skidupplevelse så vi plockade fram några kartor för att se vad vi skulle fastna för. Vi ville se mer av Jämtland och vi bestämde oss för att skida triangeln (jämtlandstriangeln). Vi startade från Storulvåns fjällstation och åkte skidor till Blåhammaren första dagen. Vädret var riktigt fint och vi hade en bra upplevelse hela dagen. Blåhammaren har en riktigt fin bastu och även en grym restaurang. Andra dagen bestämde vi oss för att göra en liten avstickare från triangeln och åkte skidor till Storeriksvollen på norska sidan. Vi hittade riktigt fina stugor med gräs på taken. Vi låste upp stugan och valde sängar på andra våningen. Senare bestämde vi oss för att åka skidor runt husen som en kvällspromenad före kudden och det slutade med ett toppförsök i närheten. Senare på kvällen stod vi på toppen och såg ut över de vita vidderna. Vi stannade där ett tag innan vi skidade ner i äkta Snowroller style (svensk film). Tredje dagen gick vi över sjön och skidade mot Sylarna. Vi skidade över sjön med lite distans emellan oss. Den lilla stugan nära toppen av Fiskåhöjden (halvvägs) gav ett perfekt lä för vinden och vi tog oss en liten tupplur där innan vi skidade den sista sträckan till Sylarna. Idag hade vi rejäla vindbyar och vi var ganska kalla sista timmen till Sylarna. Efter Sylarna gick vi norrut tillbaka till Storulvån och avslutade triangeln. En fin tur med en fin vän.

Du kan följa min vän Peter på hans instagram.

Anteckningar från dagboken

“Det här är en klassisk svensk led, mellan fjällstationerna Storulvån, Sylarna och Blåhammaren. Mat finns att köpa på fjällstationerna, Blåhammaren och Storulvån har också förstklassiga restauranger. Vi gjorde en omväg och besökte Storeriksvollen i Norge.”

”Det finns mycket historia i omgivningarna. På Storulvåns fjällstation kan du se och läsa mer om Karolinera och deras dödsmatch. Sylarna’s fjällstation är STF:s första station, 1897. Fråga personalen om deras historia; ett exempel kan vara det om den stora branden 1980 och de saker de sparade.”

”Du behöver inte åka skidor så långt för en bra utsikt och en anledning att stanna. Omfamning!”

Karta

Den röda linjen är vår avstickare till Storeriksvollen och den svarta linjen är Jämtlandstriangeln.