Skip to main content

Öresund runt 2014

Min mamma och jag hade 3 dagar ledigt och vi behövde verkligen komma ut på lite äventyr och bryta vardagen lite. Vi tog två äldre cyklar och satte oss på tåget mot Malmö. Vi cyklade till bron som förbinder Sverige med Danmark och det signalerade början på vårt helgäventyr. Vi cyklade längs den svenska kusten upp till Helsingborg och tog sedan färjan över till Helsingör, Danmark där vi tillbringade vår första natt. På torget var det liv och rörelse fast och vi avnjöt några kalla öl och vilade ögonen på människorna som gick förbi. Helsingör är riktigt trevlig och jag har många minnen från min uppväxt som dök upp då vi spatserade runt. Kommande morgon åt vi frukost på hotellet och cyklade söderut mot Köpenhamn. Under natten hade vi vaknat flertalet gånger av kraftigt regn och det kändes skönt att ligga i en hotellsäng. Då vi begav oss luktade det sådär renspolat och fräscht.  Vi hade två punkteringar under dagen och det slutade med att jag köpte ett nytt däck med slang innan vi slutligen cyklade in i Köpenhamn. Vi checkade in på Copenhagen Downtown Hostel och promenerade ner till Nyhavn för lite mat och dryck. Under kvällen fann vi en utomhusbio på en innergård nära vårt vandrarhem. De visade svartvita filmer och serverade popcorn i traditionella pappersstrutar. Även Christiania stod på listan över happenings denna helgen och vi tog en promenad i området innan vi cyklade vidare mot Kastrup och västra brofästet. Uppdraget slutfört! Loopen var gjord. Vi cyklade i två länder och besökte en huvudstad. Vi tillbringade 3 dagar på resande fot.

Jag och min mamma uppskattade verkligen att vara ute och cykla Öresund runt 2014 och året efter slog vi på stora trumman och vandrade Camino Francés 2015 tillsamms.

Anteckningar från dagboken

”Det är alltid roligt att göra sådana här äventyr med mamma. Lättsamt och med mycket skratt.”

“Øresund, även stavat Öresund, och mer allmänt känt på engelska som sundet. HH-färjelinjen, mellan Helsingør, Danmark och Helsingborg, Sverige, i norra delen av Öresund, där det är smalast, är en av världens mest trafikerade internationella färjerutter med mer än 70 avgångar från varje hamn per dag. ”

“Den danska sidan – Det finns många cykelbanor från Helsingør till Kastrup och med en enkel karta kan du enkelt hitta din väg längs kusten. Vi bokade ett hotell i Helsingör och ett vandrarhem i Köpenhamn innan vi åkte. Det finns små byar med ställen att äta och köpa kaffe när du passerar och vi hade inte mycket packning på våra cyklar.
Från Köpenhamn till Kastrup tog jag några skärmdumpar på min mobiltelefon från Google Maps men idag skulle jag använda Maps.me appen istället. Du kan ta med dig cykeln på tåget från Köpenhamns flygplats (Kastrup). Vi gick med den genom flygplatsterminalen och ner mot spåren. Roligt! Glöm inte att du måste betala extra för cykeln!”

“Den svenska sidan – Närmaste tågstation till bron är Hyllie. Cykla till havet längs cykelvägarna och följ sedan kusten till Malmö och Turning Torso. Vi följde sedan småvägar och cykelbanor längs kusten och E6, senare E20.”