Skip to main content

Höstvandring i Sarek 2021

Vi stannade en natt i Ritsem innan vi tog en av de sista båtarna över Akkajaure för säsongen. Vi åkte den mindre båten med ramp då inte bryggorna var i bruk. Vi körde så nära stranden som möjligt och sedan sänkte vi rampen. Det var fortfarande för djupt för att kängorna skulle klara det. Vissa hoppade så långt de kunde medans andra tog av sig kängorna. Björklöven skvallrade om att det var höst men färgerna hade inte riktigt tagit fart än. Vi följde Padjelantaleden till Treparksmotet. Vid skyltarna mellan hängbroarna svängde vi av Padjelantaleden och följde den mindre stigen upp på ryggarna och lämnade så småningom träden bakom oss. Vi är i Sarek! Vi slog läger några kilometer uppströms. Jag somnade snabbt efter stuvade makaroner toppad med massa hackad ölkorv. Mums!

Under majoriteten av tiden somnade vi innan klockan 8 på kvällen och jag vaknade utvilad runt kl 5.30. Att sitta och läppja kaffe från sovsäcken med fjället att vila ögonen på under en längre tid varje morgon var balsam för själen. Med tiden passerade vi Nijak, den förfallna renstugan i Ruotesvagge och hjälpstugan Skarja. Vinden tilltog i styrka och regnet piskade oss. Vi öppnade upp för att avvika från planen och gå ut mot Survodammen om det tilltog eller fortsatte. Ett av vaden blev lite problematiskt med allt nederbörd de senaste dagarna och det i kombination med vinden och kommande klättringen upp till Snavvavagge gjorde att vi till slut bestämde oss för att svänga vänster och gå ut mot dammen. Ett bra beslut även om det är tråkigt. Jag tog beslutet, vi hade lite bittra miner och sedan släppte vi det. Vi gick för Pielastugan och följde sjön till norra sidan innan vi åter slog upp tältet i midjehög videsnår.

Vädret hade förändrats lite sedan vi svängde runt och ändrat riktning men man kunde tydligt känna kraften i vinden när den passerade oss i dalen. Vi tog tillfället i akt och stod och lutade oss mot den med armarna utsträckta. Det är skönt med bra tält dagar som denna! Trots omdragningen av rutten hade vi en underbar tur och att gå över kullarna efter sjön, ta sig ner till hängbron och förbi Nienndo var otroligt fint. Alla höstfärger exploderade ut i full prakt!

Väl vid Suorva tältade vi en natt vid södra sidan innan vi tog bussen till Saltoluokta fjällstation. Vi spenderade två dagar där och gjorde vandringar i gammelskogen samt besökte en närliggande topp.

Följ med på nästa hösttur i Sarek med mig som guide↟

Anteckningar från dagboken

“Vi tar den sista båten över sjön Akkajaure på söndag och vandrar sedan genom Sarek Nationalpark.”

“Is it an opening in the vegetation or is it a path? Most likely it is an animal trail that also people before us followed in the same way as we now do to get through. We searched our way through the hip-high vegetation that currently filled the valley where we walked. The trail got wetter and wetter and after a while we realized that the barely visible track must have turned off some while ago and we were now just walking in a stream.”

“Detta var en guidad vandring som jag sålde via PathfinderTravels. Vi hade satt minimum fyra personen för att turen skulle bli av men i slutändan vandrade jag ut med en deltagarna. Kanske inte alltid försvarbart ekonomiskt men jag ville ut och ibland är det själsligt mycket bättre att åka ut och leva lite.”