Skip to main content

Camino Portugués 2015

Jag hade redan en plan innan jag landade i Lissabon. Först och främst ville jag gå från flygplatsen till centrala staden. Jag stannade i stan ett par dagar för lite sightseeing innan jag fick min första stämpel och vandringspasset i katedralen och följde sedan de gula pilarna ut ur stan. De första dagarna av min pilgrimsfärd gick jag med en kvinna från Kanada och vi hade en fantastisk tid tillsammans men till slut hade vi olika tidtabeller och jag var tvungen att lämna henne bakom mig. Innan mitt flyg från Sverige pratade jag med en underbar kvinna och vi bestämde oss för att träffas i Porto ett par dagar för att prata lite mer. Vi var med på en löprunda som heter Urban Trail Run och det var riktigt kul. Sightseeing medan du springer i de mörka gränderna med många andra människor. Varför inte! Från Porto gick jag längs floden ut till kusten och följde sedan kusten upp till Caminha. Den här delen av leden är underbar och jag rekommenderar den här sträckan. Jag kan inte säga att jag följde de gula markörerna varje dag och varje timme, och jag tror att det ska vara så. Följ ditt hjärta och hoppa på och av leden då och då. Att samla snäckor medan du lyssnar på fåglarna och vågorna är bra för själen och när du är törstig tar du bara det första kaffehaket du ser. När jag nådde Caminha följde jag floden inåt landet och gick på inre planerade leden från Tui, Spanien. Sammantaget tycker jag att den här pilgrimsvandringen är fantastisk! Du möter färre pilgrimer på den här leden jämfört med den franska och du har mer tid för dig själv och naturen omkring dig. Totalt gick jag ~620 km.

Anteckningar från dagboken

“På Camino Portuguese kommer du att ha mycket tid själv med dina tankar. Jag gick med 5 personer totalt mellan Lissabon och Santiago. Det är mindre trångt än den franska vägen, eller åtminstone var det så för mig. I Porto pratade jag med andra pilgrimer men de tog den inre vägen och jag bestämde mig för att gå längs kusten och våra vägar skiljdes åt.”

”Jag betalade mellan 6 € och 50 € per dag. I albergues och vandrarhem runt 6-15€ och längs kusten från Porto till Caminha bodde jag på hotell och betalade därför mycket mer. Från Tui till Santiago betalade jag i genomsnitt 10€ per natt. I större städer valde jag också att betala lite mer generellt. Ett trevligt ställe att bo på kan till exempel vara Tattva Design Hostel i Porto.”

“Ännu en dag på kontoret. Vi följde inte kustvägen idag eftersom det var för långt från stranden. Istället tog vi av skorna och följde strandkanten och lyssnade på vågorna”

“Emelie och jag kommer självklart att vara med i loppet i kväll. Rätt form av sightseeing! Pannlampor på!”

“Woohoo jag har gjort det bra hittills.. Jag lever, jag är glad, jag är i Porto!”

Karta

• Vattentät väska, 30 liter
  • Solglasögon och vanliga glasögon
  • John Brierley’s guidebok
  • Mobiltelefon med laddare samt hörlurar
    (för anteckningar, ficklampa, kartor, musik, kamera, telefonsamtal, räkningar)
  • Pass och Visakort
  • Traditionsenliga snäckan
  • Handduk

Omdömen

“Even though Daniel has a great sense of humor and is always up for joking around, I would say still waters run deep! On the size of his little backpack – sometimes less is more – you could immediately see that Daniel is an experienced walker, hiker or pilgrim whatever you want to call it. You would never hear a complaint from Daniel, but only acknowledging the bright side of life!”

Judith Ta, Germany

“I met Daniel from Sweden through his post on the Camino pilgrims forum. We met for an morning beer in Lisbon and decided that we would start our Camino together. Daniel speaks excellent English and made me laugh at everything. His comedic sense of timing was much appreciated as was the fact that I know he slowed his pace down dramatically so that we could walk together.”

Kari Gale, USA

“I had the pleasure of walking with Daniel for a few days on the Camino Portuguese this October. During that time I came to realise he is quite an insightful person with the ability to be very task focused but at the same time thoughtful of other people. It was a walk where we shared interesting conversation and comfortable silences.”

Peter O’Meara, Thailand

Emelie och jag vandrade senare ifrån Porto norrut upp till Santiago. Du kan läsa om den vandringen här.